Zaida González Ríos (1977). Seit 20 Jahren pflegt Zaida einen unverkennbaren Stil geprägt durch lebhafte Farben und ein stetes Studio-Setting. Ausgebildet (aber nie tätig) als Veterinärmedizinerin arbeitete sie in ihren frühen Serien mit naturwissenschaftlichen Präparaten, die in ihren Foto-Kompositionen zum Einen surrealistische Züge tragen, zum Anderen jedoch immer ihre wahre Form behalten und nichts abstrahieren, beschönigen, oder verfremden. Die zahlreichen, teils wiederkehrenden Objekte aus der populären Kultur Chiles bilden ein breites Repertoire, welches sie immer neu kombiniert und in Bezug zu politischen und sozialen Problemen setzt. Generell stehen Körperpositivität und die Repräsentation alternativer Sexualitäten im Vordergrund ihres Oeuvres. Normierte Schönheitsideale sowie konservative Moralvorstellungen sind die Zwänge, die die chilenische Gesellschaft im Ganzen an sich zerbrechen lassen, und die zahllosen alternativen Lebensvorstellungen unterdrücken. Zaidas Fotografien eröffnen ein Spektrum, das keiner Logik, keiner Strenge, und keinem Urteil folgt und allem Trans- einen Platz bietet.

Sie ist Preisträgerin des Premio Rodrigo Rojas de Negri für herausragende junge Fotografen. Zahlreiche Einzelausstellungen in Chile, unter anderem im Museum für Zeitgenössische Kunst in Santiago, sowie Teilnahme an Gruppenausstellungen in Belgien, Schweden, Portugal, Spanien, und Einzelausstellungen und eine Galerievertretung in Frankreich komplettieren ihre bisherige professionelle Laufbahn.

 

Mehr zu ihrer Arbeit auf ihrer Website zaidagonzalez.cl

Zaida González (1977). For over twenty years Zaida has been developing an unmistakable style of vivid colors and a stable studio setting. Trained (but never active) as a veterinarian, she has worked with scientific specimen which on the one hand yield a surreal effect in her photographic compositions, yet on the other hand, never obscure their true form and never abstract, beautify, alienate, or distract from the subject matter. The numerous and oftentimes recurring props from Chile’s popular culture constitute a broad repertoire from which Zaida draws ever new connections to current socio-political problems. In all her works, the defining feature is the expression of body positivity and alternative sexualities. Normalized beauty ideals as well as conservative moral systems are the constraints which she identifies inhibiting Chilean society as a whole, and actively suppressing countless alternative lifestyles. Zaida’s photographs draw up a spectrum which does not follow neither rigid logic, nor value judgments, but offers a space for everything trans.

She was awarded the Premio Rodrigo Rojas de Negri for her outstanding work as an emerging photographer. Her work has been exhibited in numerous solo shows in renowned national institutions, such as the Museum of Contemporary Art in Santiago, and several group exhibitions in Belgium Sweden, Portugal, and Spain. Exhibitions and a gallery representation in France complement her distinguished career.

 

more on her work on her website zaidagonzalez.cl

00:04 YOUR STYLE IS UNIQUE IN CHILE, WHAT IS ITS BASIS AND HOW DID IT DEVELOP?

01:30 HOW DO YOU WEAVE CURRENT EVENTS INTO YOUR WORK?

02:20 HOW DOES PHOTOGRAPHY TRANSLATE THESE ISSUES INTO YOUR WORKS?

03:20 WHAT IS YOUR RELATION TO THE NON-NORMATIVE SUBJECTS AND PEOPLE YOU DEPICT AND CHILEAN SOCIETY?

04:05 DOES YOUR WORK LEND ITSELF EASILY TO WESTERN INTERPRETATION OR IS IT DISTINCTLY LATIN AMERICAN?

06:55 WHAT KIND OF TEXTUAL INTERPRETATION DO YOU THINK WORKS BEST FOR YOUR WORKS?

08:35 WHAT IS THE IDEAL FORMAT FOR YOUR WORKS?

09:25 CAN YOUR SERIES „TAROT TRANS“ BE READ LIKE A TAROT?

11:05 YOUR ARTWORKS ARE MORE OBJECTS THAN PHOTOGRAPHS, BUT WHAT ROLE PLAYS PHOTOGRAPHY IN THEM?

12:35 THE OBJECTS, ESPECIALLY THEIR PROPS, ARE CLEARLY DISTINGUISHABLE IN YOUR PHOTOGRAPHS. IS THIS AN EXPLICIT STYLISTIC CHOICE?

13:25 YOU PREFER WORKING SOLO, WHAT IS THE DISADVANTAGE OF WORKING IN COLLECTIVES?