Cajero azúl, 40x50cm, photograph
Cajero blanco, 40x50cm, photograph
Cajero Rojo, 40x50cm, photograph

Nicholas Jackson Valenzuela (1983) lebt in Viña del Mar. Die Nachbarstadt Valparaisos und Badeziel der Hauptstädter, der Santiaguinos, ist ein Schmelztiegel chilenischer Kultur, in dem sich der Alltag seiner Bewohner, Hochkultur, und ausländischer Tourismus vermischen. Ausgehend von und immer wieder zurückkommend zu diesem Alltag entwickelt Jackson seine Arbeit, die sich mit den Schichten von Zeichen, Symbolen, und deren Verwendung in Werbung, Politik und Kunst auseinandersetzt. Nicht selten ist das Ergebnis durchzogen von Ironie, wenn Jackson ihren Kontext gänzlich entfernt und so das oft bunte, aber blosse Äussere ins Zentrum rückt. Diese augenscheinlich triviale Hülle wiederum arbeitet Jackson als komplexes Konstrukt unserer Kultur heraus und als ein Hinweis auf die materiellen und immateriellen Werte, die eigentlich hinter ihr stehen.

Dabei spielen Kopien und Ready-mades eine zentrale Rolle, sowohl in den Materialien als auch in ihrer Verwertung in Fotografie oder digitaler Collage. Der “lateinamerikanische Neobarock”, wie die eklektische Vermischung westlicher und amerikanischer Elemente genannt wird, findet hierbei sowohl im chilenischen Alltag als auch in den Arbeiten Jacksons ein Exempel.

 

Jackson doziert seit mehreren Jahren an verschieden Schulen über die Praxis und Theorie der Fotografie, darunter das ARCOS Institut für Fotografie und die Universität Adolfo Ibañez. Seine zumeist ortsspezifischen Installationen wurden in mehreren Städten Chiles gezeigt. Er ist Gewinner mehrerer prestigeträchtiger nationaler Wettbewerbe, unter anderem des Werkstipendiums des Nationalen Kulturrats CNCA der Republik Chile.

 

Mehr zur Ausstellung Flujo Domestico auf unserem Blog.

Nicholas Jackson Valenzuela (1983) lives in Viña del Mar. The neighboring city of Valparaiso and the summer retreat of the metropolitans, the Santiaguinos, is a melting pot of Chilean culture, in which the everyday of its population, high culture, and international tourism come together. Taking this quotidian buzz as a point of departure and repeatedly circling back to it, Jackson develops his work on the basis of the multiple layers of signs, symbols, and their use in advertising, politics, and art. Often, the result reveals a subtle irony in the connection of apparently separate elements, or in stripping them of all context altogether, thus emphasizing the mostly colorful, but eventually empty appearance. Jackson takes up this seemingly trivial envelope and demonstrates its complex structure within our culture, as well as its pointing toward the material and immaterial values that it contains.

Ready-mades and copies are an integral part of Jackson’s practice, both in their employment in his installations as in their representation in photographs and digital collages. The “Latin American Neobaroque”, as the eclectic mix of Western and Latin American Element is called, finds its expression both in the Chilean everyday life and Jackson’s work.

 

Jackson has been teaching the theory and practice of photography for several years in a number of schools, among them the Professional Institute of Photography ARCOS and the Art School of the University Andrés Bello. His mostly site-specific installations have been exhibited throughout Chile. He has been winner of numerous national awards, residencies, and grants, such as by the National Council for the Arts CNCA of the Republic of Chile.

 

 

More on the exhibition Flujo Domestico on our blog.

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06:18 How Does Conceptual Art Of The 1960s And 70s Influence Your Work?

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23:17 Many Of Your Works Deal With Language, Is This A General Concern In Your Practice?

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30:02 Is Your Work A Critique Of Or Homage To Your Environment?

32:00 Working In Different Media, Would You Agree To The Principle That Form And Content Have To Complement Each Other?

36:22 How Do You Use The “Copy As Anthropological Gesture”?

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42:17 You Describe Yourself As A “Creator Of Fictions”, How So?

45:43 How Do You Expose These Fictions?